Stockholm

Ja då är man stckholmare i fyra veckor då, eller?? hmm efter två dagar på praktiken så är mitt smeknamn norrländskan haha, undrar varför, inte har det med min dialekt att göra?? näää.. Bor iaf i Kista nu hos Hannas föräldrar i ca 4 fyra veckor medans jag gör min slutpraktik på ambulansen i Hägersten. En bit att ta sig till jobbet, tar en dryg timme med tunnelbanan men det går ganska bra iaf, man behöver inte tänka så mycket, bara vara så pass med att jag inte missar min hållplats ;) Jobbar tillsammans med ett väldigt härligt team, humor och sarkasm hela tiden, kanske en överlevnadsstrategi man måste ha när man jobbar med detta, ibland kan det till och med kännas lite olämpligt med vissa skämt, men jag ser ändå hur jag skrattar och jag tror vi behöver det, innerst inne så vet ju ändå vad som är allvar eller inte och hur man ska bete sig i vissa situationer, man måste visa respekt. Men det var en sån kul grej igår, jag jobbar med en amb sjuksköterska och en amb sjukvårdare, för det första så driver de hela tiden med sina egna kompetenser, som att amb sjukvårdaren endast har deligering på kräkpåsen och filten och att amb sjuksköterskan är den med högt medicinsk kompetens, eller var det så??? igår när jag satt och vårdade så satt sjukvårdaren bak med mig en stund, efter att de bytt två ggr. Mitt under färden så ställer sig uskan upp och pratar med sjuksköterskan genom gluggen, nästa ggn jag tittar så ser jag två ben som sticker ut, då håller han på att krypa ut genom den lilla luckan bara för att bevisa att det går, Guuuud vad jag hade skrattat om han fastnat! Ssk:n vågade inte för han skulle ha fastnat :P Ne jag undrar seriöst när dessa två är allvarliga, de verkar ha jobbat ihop sig så himla bra att de vet exakt vad den andra menar även om den är oseriös. Ssk:n har jobbat i Ö-vik och Umeå tidigare så det är kul att han vet vem alla är. Det tråkiga är att vi har haft så lugna dagar, men jag ska ju vara här ett tag så det kanske släpper sen. Dock är det väldigt tjorvigt med vars man ska köra alla patienter, olika sjukhus beroende på kriterier och tid på dygnet, blä vad jobbigt. Sen har de inte kommit lika långt i vården i hytten som uppe i norr, inget triagesystem, inget datasystem som de använder bak i bilen, man kopplar endast upp patienten för att kolla och skicka EKG, parametrar får man ta manuellt, känner mig lite bortskämd med att få allt serverat genom att endast trycka på en knapp. Det kommer väl att komma hit också tids nog men ändå konstigt att Sthlm inte vill vara först.
 
Trivs iaf väldigt bra, hoppas att dessa 4 veckor ska hjälpa mig att komma till ett bra beslut, kan dock inte slappna av riktigt då min hjärna går på högvarv och vänder och vrider på allt hela tiden, fram och tillbaka fram och tillbaka, suck säger jag bara, hatar detta....önskar ibland att jag inte hade något val utan bara fick ta det som det är.
 
är iaf ledig idag så ska ner på stan sen och träffa David som gör sin praktik i Sollentuna, tror halva våran klass är här nere nu, får se om man får träffa nån på någon akutmottagning sen då man lämnar av patienten =)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0